Tervetuloa blogiini!



Olen rakastanut komisario Palmua niin kauan kuin muistan. Jostain syystä Palmu on ollut tärkeä hahmo lapsuudenkodissani: myös vanhempani ja veljeni diggailivat Frans J.:tä, mutta minä olin ja olen silti meistä kovin fani. Olen jopa perustanut Palmu-aiheisen geokätkön (tämä sen sijaan ei ole minun, mutta sitäkin voi kätköilevä Palmun ystävä arvostaa). Elokuvat löysin ensin, sitten kirjat.

Viime keväänä mieleeni pälkähti ensimmäistä kertaa, että 1940-luvulla on varmasti julkaistu muutakin kotimaista dekkarikirjallisuutta kuin "Kuka murhasi rouva Skrofin?". Hämmästyttävää sinänsä, että olin onnistunut olemaan ajattelematta asiaa näinkin pitkään. Olen koulutukseltani tutkija (en tosin kirjallisuuden), joten asiaa oli heti tutkittava! Avukseni tähän tehtävään löysin netistä Harri Hirven tekstin "Suomalainen salapoliisikirjallisuus 1910-luvulta 1960-luvulle" ja Timo Kukkolan kirjan "Hornanlinnan perilliset: 70 vuotta suomalaista salapoliisikirjallisuutta" vuodelta 1980, joka hohtaa tuossa alla olevassa kuvassa todellisuuttakin verenpunaisempana. Mielenkiintoisia tietoja löysin myös Paula Arvaksen blogista.


Jouduin toteamaan, että useista vanhoista dekkareista ei ensipainoksen jälkeen ole julkaistu uusia painoksia. Koska ne ovat niin vanhoja, ei niitä ole yleisesti myöskään kirjastoissa. Sen sijaan divareista niitä ei ole kovin vaikea löytää - ainakaan näin nettiaikana - ja monia saa ostettua ihan kohtuuhintaan. Vaikeampaa sen sijaan on löytää lukijoiden kokemuksia näistä kirjoista. Tarkoittaako lisäpainosten puuttuminen, että kirjat ovat huonoja? Vai ovatko ne vain jääneet Palmun varjoon?

Halusin siis aloittaa tämän blogin, jotta muutkin vanhasta kotimaisesta dekkarikirjallisuudesta innostuneet voisivat löytää niistä tietoa ja lukukokemuksia. Jos teitä on, annattehan kuulua itsestänne kommenttikentässä!

Satu

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Olavi Linnus: Vahtonen ajaa takaa kuolemaa (1940)

Kirsti Porras: Kuolema käy ateljeessa (1944)

Matti Hälli: Sopimatonta kuolla yliopistolla (1943)